pátek 12. ledna 2018

Architekt Adolf Loos

Možná nejste v architektuře až tak sběhlí a třeba vás ani moc nezajímá, ale možná že ano. A tak vám tu napíšu námět na exkurzi či prohlídku.
Před několika lety jsme v Praze navštívili architektonický skvost. Byla to Müllerova vila a jak praví wikipedie, je to: " luxusní funkcionalistická vila v Praze na Ořechovce, kterou si nechal od architektů Adolfa Loose a Karla Lhoty postavit (v letech 19281930) František Müller, zámožný spolumajitel stavitelské firmy Kapsa-Müller, když se chtěl s rodinou přestěhovat z Plzně do Prahy".
Z vily jsme byli naprosto unešeni. Je to opravdu nádherné dílo a výklad průvodkyně byl plný informací, dat a faktů, zároveň zpestřen i drobnými zajímavostmi ze života jednotlivých osob, které měly s vilou něco společného, ať při jejím návrhu a budování, tak při bydlení v ní. Zkrátka a dobře, je to místo, které vám mohu k prohlídce vřele doporučit. Zároveň je to ideální strávení některého nevlídného zimního odpoledne, protože budete pěkně v teple a suchu :)
Nejen v Praze ale Adolf Loos působil. V Plzni je mnoho bytů, jejichž interiér tento světoznámý architekt navrhoval. My se včera vydali do dvou z nich. Vstupenky jsme dostali jako dárek pod stromeček. Navštívili jsme Klatovskou třídu 12 a Bendovu ulici č. 10. Fotek bohužel nemám moc, protože jsem se nechtěla tahat s širokým, ale těžkým objektivem. Vzala jsem si jen lehkou a malou pětatřicítku, což se mi v menších prostorech bytu trochu vymstilo. Ten odstup jsem prostě neměla. Alespoň mám ponaučení pro příště. Určitě se vypravíme v dohledné době na další prohlídku a vezmu si raději i druhý objektiv. Nicméně, pár fotek mám a pro vaší lepší představu si dovolím půjčit dvě fotky z
oficiálních stránek, kde se můžete pokochat i dalšími. Třeba vás nalákám a až budete mít cestu do Prahy nebo Plzně, zajdete se sami podívat. Každopádně do všech zmíněných objektů je potřeba si předem zarezervovat vstup.

Bendova 10, Plzeň - foto ze stránek http://www.adolfloosplzen.cz/

Klatovská tř. 12, Plzeň - foto ze stránek http://www.adolfloosplzen.cz/
a pár mých fotek vč.drobných detailů:


Architekt Adolf Loos


Pohovka/křeslo "Loos" je i dnes, po tolika letech, žádaným kouskem. Když se někde v aukční síni objeví původní originál, jeho cena se při dražbě vyšplhá přes 100.000,-
Mimochodem, je opravdu úžasně pohodlná :)




Úžasné je, jak precizně si naši předci dokázali vyhrát i s detaily. To jsou pro oko návštěvníka opravdu skvosty. Kličky u oken, u radiátorů, vypínače.....nic nevynechali. A vše s interiérem přímo koresponduje, většina je vyrobena právě pro ten konkrétní byt. U Loose to znamenalo bez ornamentů, tvary jednoduché, střízlivé.  Žádná sériová výroba, ale přímo na zakázku. Samozřejmě, i tehdy šlo o peníze a tento luxus volby si mohli dovolit jen ti nejbohatší.





Je štěstí, že alespoň některé stavby či interiéry se zachovaly i do dnešní doby. Mnoho jich je nenávratně pryč - nábytek zlikvidován a byty přestavěny. Ale i to málo, co zbylo, stojí za to. Někdy vyražte na prohlídku a přesvědčíte se určitě na vlastní oči.

Mějte krásné dny.

Petra


2 komentáře:

  1. Peti, trochu jsem bojovala s časem, ale když jsem zahlédla tento tvůj příspěvek, moc jsem se těšila, až si ho v klidu vychutnám!
    Mullerova vila na nás zapůsobila úplně stejně, nikdy na to odpoledne nezapomenu a doufám, že si ho ještě zopakuji. O Loosových domech v Plzni vím, dokonce tam občas i jedu, ale zatím se mi nepodařilo návštěvu časově skloubit. Tak moc děkuji, doufám, že se mi poštěstí...
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, a byli jste na prohlídce vily Tugendhat? My se tam chystáme již několik let, ale zatím nám to neklaplo. No nedávno jsem koukala na jejich stránky a už teď mají termíny o prázdninách poměrně pryč.
      Ale tu bych viděla moc ráda!
      Měj pěkný den!
      Petra

      Vymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra